A: Beskriv i bloggen dine overvejelser (Inden opholdet) - det jeg
allermest ønsker at få ud af opholdet er… - den største faglige
udfordring tror jeg bliver … (inddrag her dine forventninger til
kulturens betydning såvel som den praksis som du forventer at møde) -
den største personlige udfordring tror jeg bliver … - min største
bekymring er … -Det, jeg tænker det betyder at være dansk i udlandet er …
- Det, jeg kommer mest til at savne bliver nok . - Når jeg kommer hjem
håber jeg at have styrket… beskriv dine foreløbige mål med opholdet,
såvel faglige som kulturelle og dine forventninger til at de kan blive
indfriet.
B:
Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger) Præsentation af jeres
institution, herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og
samfundsmæssige betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv
læseren en beskrivelse suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig
funktion har institutionen - hvordan er den placeret indenfor det
administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international
organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens
overordnede formål). - er den privat, hører den til en organisation, får
den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der
forældrebetaling/brugerbetaling? Hvilke faggrupper arbejder i
institutionen. - Normering
C:
Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6 uger) Hvad ønsker du at
opnå med din praktik, Hvilke mål har du sat dig, hvad vil du gerne vide
og kunne? Hvilke faglige begrundelser er der for mine mål? Hvilken viden
vil du få brug for at nå dine mål? (hvis muligt: så husk at inddrage
din specialisering og det tværprofessionelle element) Hvordan vil jeg
arbejde med mine mål? Hvordan bidrager dit pædagogiske projekt til dine
mål? Hvilke situationer skal du sørge for at sætte dig selv i for at
opnå disse mål? Har du holdninger der skal bearbejdes for at dette kan
lade sig gøre? Hvilke faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes
for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i?
D:
Institutionens pædagogik (Efter 10 uger) -hvilken uddannelse har de
ansatte i institutionen - hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde,
der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke pædagogiske
uddannelser findes der i landet) - hvordan forklarer de aktiviteterne og
deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere? - er
den styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger -hvilke
didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke sider af læringen lægges
der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig
-hvordan ser en typisk dag – uge ud? Hvilke observationer og
overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet. Hvilke tanker gør man
sig på institutionen omkring læringsmiljø.
E:
Indlæg i bloggen (Efter 12 uger) Indlægget skal indeholde en
beskrivelse af din hverdag således at studerende i Danmark kan få et
realistisk indblik i denne. Du må altså gerne skrive noget om hvorledes
livet uden for praktikken ser ud, men der skal også være beskrivelser
fra din institutionshverdag.
F:
Om kulturen. (Efter 16 uger) - hvilke grupper benytter institutionen
(er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale,
religiøse, politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? -
hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion,
politiske forhold, mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester holder
man, og hvordan gør man det? - hvordan inddrages forældrene/familierne i
institutionens liv? - Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er
der diskussioner/refleksioner. Er der stærk styring fra ledelse. Er der
udefra vedtagne retningslinjer som er bestemmende for
arbejdet/pædagogikken?
G:
Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket syn er der på brugerne/børnene – på
hvilken måde er det anderledes end i Danmark? – tænkes der i at
mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at agere på – ved at den
rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber til at vokse
frem –eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er dysfunktioner
udtryk for noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan
disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov for
kompensation og hjælp?
H:
Dit pædagogiske projekt. Tjek punkterne i projektdesignet. Læg gerne
billeder af dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg for
så meget dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning
for dit/Jeres projekt.
I:
Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske
baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer,
udfordringer og dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv?
Hvilke kompetencer har du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at
agere på har du opdaget hos dig selv? – På hvilken måde ville du være
anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik? - På hvilken måde
har opholdet i udlandet påvirket dig? - hvorledes reagerer du i fremmede
forhold - Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har
ændret sig – andet
J:
Efter hjemkomsten. Afrunding af din blog. Skriv en kort opsamling og fx
lidt om at vende hjem samt et venligt farvel til dine læsere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar